Manfaat Dari Hazelnut Si Pencegah Kolesterol

Manfaat Dari Hazelnut Si Pencegah Kolesterol

Kacang Hazelnut ialah kacang yang masuk dalam kelompok spesies Filbert. Kacang ini mempunyai struktur kulit yang memiliki serat serta berupa bundar. Kacang hazelnut ini serupa dengan bumbu dapur kemiri. Kacang ini mempunyai banyak faedah buat kesehatan badan. Asam lemak yang terdapat didalamnya serupa dengan asam lemak yang ada dalam ASI. Kacang Hazelnut ini datang dari Eropa serta Amerika serta Negara yang banyak menghasilkan kacang type ini ialah Negara Turki. Kacang hazelnut ini seringkali kita temui pada makanan roti yang ada coklatnya. Kacang hazelnut ini biasa dipakai menjadi bahan kombinasi dalam coklat.

Tidak hanya banyak terkandung protein serta asam lemak tidak jemu, kacang hazelnut ini pula kaya kandungan thiamin serta vitamin B. kandungan minyak yang ada pada kacang hazelnut ini mempunyai aroma yang ciri khas. Riset yang dikerjakan oleh University of Georgia temukan jika asam lemak dari hazelnut bisa membuat kandungan nutrisi pada susu formula bertambah komplet. Lemak yang terdapat dalam kacang hazelnut adalah lemak yang baik yang diperlukan oleh badan. Terutamanya buat pasien cholesterol, pilih camilan kacang hazelnut adalah satu pilihan yang pas. Kacang hazelnut pun mempunyai kandungan asam oleat yang berperan untuk turunkan menurunkan kandungan cholesterol LDL serta tingkatkan kandungan cholesterol HDL, di mana cholesterol type ini dibutuhkan oleh badan dibanding cholesterol type LDL. Walau belumlah ada riset dengan medis tentang manfaat dari kacang hazelnut ini, tapi bila disaksikan dari kandungan yang ada dalam kacang hazelnut ini, dapat diyakinkan jika kacang ini mempunyai manfaat atau faedah bila dikonsumsi oleh seorang.

Walau khasiatnya yang bagus, tapi kita mesti masih mengatur berapa banyak yang perlu kita makan dalam sehari. Janganlah sebab kacang ini mempunyai manfaat yang baik untuk badan, lalu kita mengonsumsinya terlalu berlebih. Sebab pada intinya, walau itu baik, bila kita mengkonsumsi dengan berlebihan, kandungan gizi yang baik akan memengaruhi sistem metabolisme pada tubuh. Serta Dikutip oleh PT. Yubofast Indonesia

About the author: Rafi

Related Posts

Leave a Reply